gode råd

 

FOTOGRAFIER VELKOMMEN EVENT UDSTILLINGER SPORT LIVET I BEVÆGELSE MIDDELALDERFESTIVAL MACRO OG STUDIEBILLEDER FOTORÅD BESTILLING AF BILLEDER OG TIDER UPS.. HOW NOT TO DO IT..

Forord:

Nedenstående er en kort forklaring til de termer man møder som amatørfotograf, ved at læse mere om tingene kan man forbedre sig væsenligt med en beskeden indsats :-).

 

Kort forklaring til Blænde

Ved brug at lille blænde (stort tal fx. f.14) dette giver stor dybteskarphed

Ulempe Meget lyskrævende, ved lav iso.

Dette velegnede til portræt, landskab mv.

 

Stor blænde (lille tal fx. f.2,8) giver lille dybteskarphed

Fordel: Gode billeder i lyssvage forhold, sløret for-/baggrund

-velegnet til action (hurtige billeder), portræt (sløret for- og baggrund)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anbefalede kameraindstilling: Blændeprioteret (hastighed variabel iht lys/iso)

 

Hastighed

Høj hastighed fx. 1/1600 sek. fastfryser cykelhjul.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lav hastighed fx. 30 sek. fanger baglygter på biler.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anbefalede kameraIndstilling: lukketidsprioteret, (blænde variabel iht lys/iso)

 

Det er vigtigt at du forstår forholdet mellem tid, blænde og ISO.

F8, 1/250, ISO200 er lig F8, 1/500, ISO400 som igen er lig F8, 1/1000, ISO800..

 

ASA/ISO

Hvilket ISO eller som vi sagde i gamle dage (!) kornstørrelse. ISO kan forståes som billedets opløsning dvs. billedet er opdelt i pixels, på mange måder som din computerskærm. En høj ISO er udtryk for høj lysfølsomheden.

 

Høj ISO fx. 1600 til “hurtige” billeder,

- Fordele: til lyssvage omgivelser, hvor høj lukkehastighed er vigtigt

-Ulemper; kornet billeder (især ved forstørrelser)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

lav ISO fx.100

- Fordele: giver ikke kornet billede.

- Ulempe: kræver meget lys.

 

Anbefalede kameraIndstilling: Variabel iso

OBS! Læs også om støj og CCD-farvefejl på nettet.

 

Kamerahus:

Mange kameraer anvender billedestabilisering. Enkelte producenter har det placeret i huset fx. Sony, hvor andre kan have det indbygget i objektivet, som Canon og Nikon.

 

Du bør ligeledes lærer om størrelsen på kameraetshusets billedesensor (den elektronisk filmstrimmel) også kaldet CCD. På enkelte kamerahuse fx. Canon 5D -II svarer CCD størrelsesmæssig til gammeldags 35 mm analog film, også kaldet fullframe. Men de fleste andre kameraer er CCD 3/4 mindre dvs. at billedet er forstørret 1,6 gange. Den såkaldte cropfactor. De fleste Nikon og Canon har en Cropfactor på 1,6. Enkelte anvender 1,3.

 

Det giver den fordel at ved et alm kamera fx. Canon 550D svarer et “70-200 mm teleobjektiv” omregnet til et objektiv på “112-320 mm”. Problemt bliver først større ved vidvinkelobjektiver fx. 24-70 svarer til 38-112 mm, og det giver ikke meget vidvinkel.

 

Mange profesionelle fotografer ser deres kamerahuse om en sliddel, med en levetid på 2-3 år, Her går man ikke så meget op i kameraet. Det er langt mere interesant hvilket objektiv man anvender. Da det jo er objektivet der indfanger de gode motiver. Et godt objektiv kan nemt være dyrere end et kamerahus.

 

Objektiv:

Fast blændvidde fx. fast 50 mm f/ 1,4

- Fordel Meget lysstærk, få bevægelige dele, god til snapshot (bryllup, ansigter mv), fysisk lille.

-Ulemper. Begrænset anvendelse pga manglende vidvinkel, (ikke velegnet til gruppebilleder og

macro mv.)

 

Vidvinkel fx. 24-70 f/2,8

- Fordel Meget lysstærk og universal objektiv, fra bryllupper til heste.

-Ulemper Kostbart grej, du får først den fulde udnyttelse af vidvinkelen med et

Fullframe-kamera fx. Canon 5D II.

 

Teleobjektiv fx. 70-200 f/ 2,8

Fordele Velegnet til actionbilleder, skyde et ansigt i ”mængden” af mennesker.

Ulempe. Dyrt objektiv, fysisk stor/lang/tung. Ikke nok til zoom fx. fugle på en gren 10 m væk.

mangler vidvinkel.

 

Ovenstående er typisk professionelt grej.

 

Hukommelseskort

CF-kort fås i alle størrelser fra 1- 64 Gb. 4 Gb anbefales, passer med en alm. dvd-skive. (til hurtig backup)

 

Typiske filestørrelse på billeder:: Jpeg 4-6 Mb pr. billede

Raw 20-23 Mb pr. billede.

På et 4 Gb CF kort er der plads til 140 stk fotos med både raw og jpg-billeder.

 

Raw-format:

- Fordele: Fantastisk til efterbehandling, bedste farver

-Ulempe: Tung at arbejde med på computer, ved sport kan man ikke

tage lange serier, max 6 - 7 raw. billeder imod 50 jpeg pr. serie.

 

Jpeg-format:

- Fordel: Nem at arbejde med, lille fil-størrelse. (Meget komprimeret)

-Ulempe Noget dårlige farver iht raw-billedet, begrænset muligheder for

efterbearbejde.

 

Stativ

Bør anvendes ved 1/30 sek og under samt ved tele på lang afstand/tekniske opstillinger.

Den gyldnede tommelregel: brug stativ når din blændvidde er mindre end din lukketid, dette gøres for at undgå rystelser.

f.eks blændvidde 200, under 1/200

f.eks blændvidde 100, under 1/100

 

Blitz.

Ledetal fortæller om mængden af blitzlys, fx “Metz 48” har et ledetal på 48.

For år tilbage kunne man bruge en “løs” blitz som slave, så kunne kamerets lille indbygget blitz være master. dvs. når den ene blitzede, skød den anden med det samme. Hvis man idag vil fjernbetjent sin blitz anvendes man IR, radiobølger eller kabel.

 

Blitz er ikke kun til mørke og lyssvage rum.

Lær at bruge den som udfyldningsblitz, dette kan gøres ved at gå fx. en blænde under (kan vælges i menuen eller direkte på blitzen).

Husk at anvend reflektor eller diffusor (blødgørere blitzlyset) Man kan, med fordel, skyde alle andre steder hen, end lige i hovedet på modellen.. dette skal øves.

 

Reflekter-tip!

Man kan som nødløsning anvende en avisside som reflektor, det fungerer fint.

 

diffuser-tip!

Plast fra fx. sprinklervæskedunk kan fint anvendes som diffusor (udskæres og placeres foran blitzen).

 

Komponering af billeder

Husk at opdele billeder op i 1/3 dele, fx. Himlen eller hav skal ikke være i midten men en 1/3 el. 2/3. oppe/nede.

 

 

 

 

 

 

 

Øv dig med beskæring - et billede har mange udtryk.

-tænk hvert eneste gang: hvad er formålet med netop dette billedet?, Hvad er dens historien?

 

Ingen historie - ingen billede! derfor slet det! ...eller lade helt være med at tage det.. - flyt dig lidt og se motivet med “andre øjne”.

 

Kunsten at slette billeder.

Har du 500 billeder etter en tur på ridebanen, skal du tænke over hvad du vil bruge og hvad vil du gemme. En pressefotograf tager måske under 50 billeder, og skal bruge 1 til 2. Nogle fotografer gemmer alt, andre kun det vigtigeste.

 

Husk at backup af ALT det du gemmer, altid mere end et sted. Altså en arbejdskopi på din computer SAMT backupharddisk SAMT en DVD i våbenskab/bankbox.

 

Flere vigtige fotoregler!

 

Husk du ikke er pressefotograf (der tager 25.000+ billeder om året) men din egen kunstner.. Husk et billede altid kan blive bedre dvs. Husk efterkritik, brug nettet til dette. eller endnu bedre meld dig ind i en fotoklub.

 

Kom tæt på motivet, have blikket for god timing, håb på masser at naturlig lys!.

 

HVER gang du vil tage et billede:

A/ Tænk på billedekomposition, (hvad er formål med netop dette unikke billede!)

B/ Er der styr på teknikken (blænde/hastighed/iso/fokuspunkter)

 

Her findes en række sider med kritik. bla.:

- http://www.fotostart.dk/index.php.

 

..Ikke vigtigt:

- Det rigtige mærke i grej..

- En masse pixel..

-Software til efterbehandling mv..

 

GODE RÅD: